PORTFOLIO Green Liz (+) Oprichting organisatie die zich richt op het integraal verduurzamen van maatschappelijk vastgoed. (gebouwen in eigendom van overheden). Dit doen we door (technische) adviseurs, bouwers, financiers en (vooral) aan de klanten te koppelen. Hierbij kan men denken aan gemeenten, woningcorporaties, sportkoepels en zorginstellingen. Green Liz BV coördineert de verduurzamingsprojecten, brengt vraag en aanbod bij elkaar en verzorgt de complet marketing en communicatie. >>> website green liz Active Ageing Active Ageing is een maatschappelijke beweging en organisatie in één. Active Ageing B.V. is de werkmaatschappij die talrijke activiteiten organiseert, zoals het halfjaarlijkse congres, het project seniorvriendelijke gemeenten met daarin een monitoring en benchmark van de seniorvriendelijkheid van gemeenten en de ontwikkeling van een keurmerk. Verder is in ontwikkeling en website voor professionals en senioren (consumenten) met uiteenlopende informatie, weblinks, onderzoeken en (commerciële) aanbieders van producten voor 50-plussers. >>> website active ageing Gemeente Baarn Communicatieadvies en copywriting Hans Rebers is sinds juni 2013 gedetacheerd bij de gemeente Baarn. Als copywriter is hij onder meer verantwoordelijk voor de tekstproducties in het Gemeentenieuws, de Gemeentegids en de nieuwsberichten op inter- en intranet. Verder is Hans zowel op adviserend als uitvoerend vlak betrokken bij diverse projecten binnen de gemeente en is hij als coördinator verantwoordelijk voor de realisatie van Gemeentedag 2014. Nationaal Ouderenfonds Campagne OuderenOmbudsman in uw gemeente De ouderen van nu vragen om een gerichte dienstverlening met toegankelijke, doelmatige en eenvoudige informatie waar zij en hun omgeving advies en ondersteuning op maat kunnen krijgen. De OuderenOmbudsman, een initiatief van het Nationaal Ouderenfonds, wijst deze mensen de weg naar de juiste instanties. Via de telefoon, maar ook via internet. Hiervoor is de website OuderenOmbudsman in uw gemeente opgericht. Per gemeente is alle voor ouderen relevantie informatie gebundeld. Actorion Communicatie heeft voor het Nationaal Ouderenfonds een uitgebreide campagne op poten gezet en uitgevoerd. Inmiddels staat de teller op meer dan 100 gemeenten die hun informatie via de site aanbieden en de verwachting is dat de teller nog voor het einde van het jaar op 200 staat! Europese Commissie Aftrapbijeenkomst campagne Check je werkstress Samen met TNO en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft Actorion Communicatie de organisatie van de aftrapbijeenkomst van de campagne ‘Check je werkstress’ verzorgd. Deze Europese campagne vindt plaats in alle Europese lidstaten en heeft als doel werkgevers en werknemers alert te maken op de signalen die duiden op werkstress. Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid was aanwezig om de campagne officieel te openen. Hij merkt dat er behoefte is aan deze campagne omdat werkstress een groot maatschappelijk probleem is. Toch is het moeilijk bespreekbaar. "Voor veel mensen voelt het 'soft' of ‘niet stoer' om over stress te beginnen. We willen allemaal ijzersterke mensen zijn die alles aankunnen." In de persoon van journalist en voetbalkenner Hugo Borst komt ook een ervaringsdeskundige aan het woord. Borst balanceerde een paar jaar geleden namelijk zelf op het randje van een burn-out. "Ik ging steeds vaker met tegenzin naar de studio in Hilversum en ik gedroeg mij als een boeman." De spreekwoordelijke druppel was een huilbui: thuis en zonder reden. "Volgens mijn huisarts zat ik tegen een burn-out aan. Ik heb toen meteen alles neergelegd en heb negen maanden rust genomen." De campagne loopt nog tot eind 2015. Centrum voor Ondernemerschap Realisatie nieuwe website Ondernemendheid en ondernemerschap. Daar draait het om bij het Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap (CvVO) van de HAN. Ze wilden een nieuwe website die daarbij past: een frisse, dynamische site die ondernemerschap uitstraalt. Actorion Communicatie begeleidde dit traject en zorgde dat de website van het CvO weer helemaal klaar is voor de toekomst. Een compacte structuur, bondige, heldere teksten en veel gebruik van beeld. Aansprekend voor zowel student, docent, als de lokale ondernemers uit Arnhem. Europese Commissie Communicatietraject Nederlandse naamgeving Galileo-satelliet Het Galileo-netwerk ondersteunt een Europees navigatiesysteem, vergelijkbaar met het Amerikaanse gps-systeem. De komende jaren neemt het aantal satellieten toe tot 27, net zo veel als er EU-lidstaten zijn. Elke satelliet zal de naam van een kind dragen uit een ander Europees land. In opdracht van de Europese Commissie (DG research & innovation) heeft Actorion Communicatie het traject rondom de Nederlandse naamgeving georganiseerd. Tijmen is de uiteindelijke winnaar van een tekenwedstrijd geworden waaraan honderden Nederlandse basisscholieren hebben meegedaan. Dit kreeg hij te horen tijdens de persconferentie in SpaceExpo, waar ook de juryleden Ralf Mackenbach en Jochem van Gelder aanwezig waren. De campagne trok veel media-aandacht van onder meer het Jeugdjournaal en Radio 1. De Tijmen wordt overigens in 2014 of 2015 in een baan om de aarde gebracht. >>> jeugdjournaal.nl/satelliet-vernoemd-naar-tijmen Liander Slotbijeenkomst met zelfgemaakte filmpjes Leuk werk, aardige collega’s en een inkomen zijn niet voor iedereen bereikbaar. Met Step2work helpt Liander (beheerder van midden- en laagspanningselektriciteitsnet en het hoge en lagedruk gasnet in onder meer Gelderland) mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Ter afsluiting van het succesvolle eerste jaar organiseerde Actorion Communicatie namens Liander voor alle deelnemers van Step2work een inspirerende bijeenkomst. Kern van de bijeenkomst werd gevormd door de filmpjes die enkele deelnemers zelf gemaakt hadden met behulp van een compacte pocketcamera. De grappige, stoere en soms ontroerende filmpjes werden met luid applaus door de zaal ontvangen. Raadslid.nu Strategische communicatiepartner Van 2010 tot 2014 heeft Actorion Communicatie de communicatie van Raadslid.nu, de Nederlandse vereniging voor raadsleden, verzorgd. Met thematische kennisbijeenkomsten, magazines, nieuwsbrieven en het jaarlijkse congres werd de raadsleden bijgebracht hoe ze het beste hun rol kunnen vervullen in het lokaal- en regionaal politiek-bestuurlijke krachtenveld. Gemeente Doesburg Quick scan organisatie van de communicatie Wat mag je van de functionele afdelingen verwachten? Hoeveel tijd stoppen we in communicatie binnen/ over projecten? En moet dat uit de vaste formatie van de communicatieafdeling komen of in de projectfinanciering worden opgenomen? In Doesburg voerden we een quick scan uit en brachten daarbij in beeld welke werkzaamheden er nu en in de toekomst door de afdeling communicatie moeten worden uitgevoerd. Welke capaciteit daarvoor nodig is (kwaliteit en kwantiteit) en op welke manier dit ingericht kan worden. Gemeente Enschede Bedrijventerrein Usseler Es De gemeente Enschede is een aantal jaren bezig geweest met de komst van bedrijvenpark Usseler Es voor. Kwaliteit en duurzaamheid zijn de sleutelwoorden voor dit nieuwe bedrijventerrein. De projectorganisatie Bedrijvenpark Usseler Es heeft de belanghebbende, omwonenden en andere geïnteresseerden optimaal geïnformeerd over de plannen via bijeenkomsten en wettelijke inspraakprocedures. Actorion communicatie schreef het communicatieplan en begeleidt het proces. Gemeente Helmond Reorganisatie afdeling communicatie Actorion heeft ondersteuning geboden aan de afdeling communicatie van de gemeente Helmond. De afdeling heeft een reorganisatie achter de rug zodat de communicatieafdeling nu strategisch en planmatig ingezet wordt. Samen met het nieuwe afdelingshoofd richt Actorion zich op de doorontwikkeling van de afdeling. Naast coaching van de senior adviseurs, is ook een missie en visie-document ontwikkeld en is er persbeleid gemaakt. OSHA Organisatie congres In samenwerking met TNO organiseerde Actorion een conferentie in het kader van de campagne ‘Veiligheid en gezondheid op het werk’. ‘Bloemen’ waren de rode draad tijdens de bijeenkomst. Daarom vond de conferentie plaats in bloemenveiling Aalsmeer. Actorion Communicatie verzorgde de organisatie en supervisie van de bijeenkomst en het pers en publiciteitstraject. EU-OSHA is het Europees Agentschap voor Veiligheid en gezondheid op het werk. Media Consulta Berlijn zorgt er voor dat elke Europese lidstaat ondersteuning krijgt in de vorm van een lokaal communicatiebureau. In Nederland is Actorion de partner van Media Consulta. Gemeente Nieuwkoop Nieuw klantencontactcentrum De gemeente Nieuwkoop heeft 2010 een nieuw Klant Contact Centrum (KCC) gehuisvest in het gemeentehuis in Nieuwveen. De huisvesting was een fysieke stap in de richting van optimale dienstverlening voor de inwoners van de gemeente Nieuwkoop. Er is één nieuwe locatie die centraal gelegen is met verruimde openingstijden. Actorion verzorgde het complete communicatietraject. Het is van belang om zowel intern als extern vroegtijdig, consistent, frequent en helder te communiceren, zowel intern als extern. Stroomnetbeheerder TenneT Onderzoek naar interne communicatie Actorion Communicatie onderzocht in opdracht van TenneT, landelijke beheerder van het hoogspanningsnet, kwaliteit en effectiviteit van de interne communicatie bij de business unit Transport en Infra (BU TI). Doel was in beeld te brengen hoe de interne lijncommunicatie verloopt. Of management- en beleidsinformatie bij de medewerkers aankomt en of de bottom up communicatie functioneert. Flankerend daaraan werd de effectiviteit van de ingezette communicatiemiddelen onder de loep genomen. Dit gebeurde door het afnemen van een groot aantal interviews met medewerkers en (midden)management. GGD/GHOR Crisiscommunicatie en mediatraining Voor professionals in de ‘witte kolom’ (GGD, GHOR) zijn succesvolle trainingen crisiscommunicatie en woordvoering gegeven. Na een intensieve trainingsdag over de bijzondere omstandigheden waarin je als professional terechtkomt als er sprake is van een multidisciplinair incident of een ramp, volgt een hierop toegesneden mediatraining. Tijdens de tweedaagse is aandacht voor werken in de ‘rampenstructuur’ en verschillende rollen en meer specifiek over de werkwijze van de media in dergelijke omstandigheden. Voor de mediatraining wordt gebruik gemaakt van een professionele camerasetting. De trainingen worden gegeven door senior adviseur en trainer Arian Kuil en Katja Elmendorp. Gemeente Lochem Een van de grote en bijzondere projecten in Lochem is de Etalage naar de Toekomst, een plan voor de uitbreiding van het huidige stadscentrum in noordelijke richting. Een belangrijk onderdeel van de Etalage is de bouw van een nieuw gemeentehuis. Actorion voorzag in een eerder stadium de projectleiding van De Etalage van communicatieadviezen. Na het vertrek van de eigen communicatie adviseur vroeg de gemeente Lochem, vulde Actorion tijdelijk de vacature bij de afdeling communicatie in. In deze interim-fase paste Actorion niet alleen op de winkel, maar keken we ook hoe we de organisatie en met name de communicatieafdeling konden ondersteunen bij het uitbouwen van de afdeling. Ook werkt Actorion momenteel mee aan de opzet en uitvoering van een nieuw intranet binnen de gemeente. Woningbouwvereniging AWV Eigen Haard Beleid in Beeld Woningbouwvereniging AWV Eigen Haard in IJmuiden wil de huurders (en andere doelgroepen) graag op een actieve manier van dienst zijn met heldere informatie en verantwoording afleggen over de prestatieafspraken die de vereniging maakte met de gemeente en de andere corporaties in IJmuiden. Het webproduct Beleid In Beeld van Actorion vervult hierin een belangrijke rol. Huurders kunnen via Beleid In Beeld informatie vinden over het onderhoud van hun woning, aspirant huurders kunnen in vogelvlucht het hele woningbezit bekijken en voor iedereen is inzichtelijk welke (nieuwbouw)projecten gepland staan en hoe de uitvoering vordert. Brandweer Fryslân Onderzoek naar Friese risicobeleving en uitvoering risicocommunicatie In opdracht van de brandweer Fryslân, thans Veiligheidsregio Fryslan, voerde Actorion in de Friese gemeenten Achtkarspelen en Dongeradeel een onderzoek uit naar de risicobeleving van de inwoners. Het onderzoek richtte zich met name op externe veiligheid – de transport, opslag en verwerking van gevaarlijke en giftige stoffen. Omdat zich in beide gemeenten bedrijven met dergelijke risico’s bevinden, is het voor de risicocommunicatie van belang te weten hoe de inwoners tegen deze risico’s aankijken en hoe zij hierover geïnformeerd willen worden. Later in het jaar organiseerde beide gemeenten in navolging van het onderzoek enkele voorlichtingsbijeenkomsten over omgevingsrisico’s organiseren. Gemeente Nijmegen Strategische advisering communicatie en organisatieontwikkeling Actorion was binnen de gemeente Nijmegen betrokken bij diverse projecten, zoals de ontwikkeling van communicatiebeleid gemeentelijke brandweer, huisstijlontwikkeling, Waalsprong en andere ruimtelijke-ordeningsprojecten. Verder leverde Actorion een strategisch adviseur aan de projectgroep Gemeentelijke Organisatieontwikkeling, ter ondersteuning van de gemeentesecretaris. Provincie Gelderland Productie milieubrochure Actorion publiceerde voor de Provincie Gelderland een brochure over een samenwerkingsverband van tussen Gelderland, Limburg, Overijssel en Noordrijn-Westfalen, aan de Duitse kant van de grens. Deze vier overheden werkten al heel lang samen op het gebied van waterhuishouding en ruimtelijke ordening. Sinds 1992 richten zij zich ook op milieubescherming. Doel van de brochure: internationaal meer bekendheid geven aan de doelstellingen en de milieuprojecten van het samenwerkingsverband. Sensoor Detachering PR-adviseur Sensoor is de grootste telefonische hulpverlener van Nederland. Actorion biedt structurele communicatieve ondersteuning. De communicatie is vooral gericht op het vergroten van de bekendheid van Sensoor in de provincie Gelderland. Hiervoor worden onder andere persberichten, de website, free publicity en voorlichtingsbijeenkomsten ingezet. |